En hot-line for vognmændene til Syd- og Sønderjyllands Politis afdeling UKA i Padborg har været med til at gøre en afgørende forskel – antallet af tyverier af lastbiler og sættevogne styrtdykker

Et tæt samarbejde med vognmandsbranchen initieret af Syd- og Sønderjyllands Politi har vist sig ekstremt effektivt, og noget så enkelt som et telefonnummer har spillet en vigtig rolle.

For få år siden kritiserede vognmændene og deres organisationer jævnligt politiet for at gøre for lidt for at forhindre et stigende antal tyverier af lastbiler og især sættevogne med værdifuldt gods. En ladning kan nemt være flere millioner kroner værd. En del af kritikken gik på, at politikredsene altså ikke agerede hurtigt og effektivt nok, når branchen ringede for at anmelde et tyveri.

Vendingen

I 2010 blev der landsdækkende efterlyst 175 køretøjer og kun 65 blev genfundet.

I 2013 var de samme tal så 39 efterlyste køretøjer, hvoraf 32 blev genfundet. I år ser tallet ud til at blive endnu mindre.

Til slutningen af marts 2014 var der kun efterlyst tre stjålne køretøjer og genfundet fem – deriblandt nogle af de, der blev stjålet tidligere. Det kan faktisk ikke længere betale sig for de kriminelle at stjæle lastbiler og sættevogne. Risikoen ved det er blevet for stor.

– Lige nu sidder jeg med to BMWer, vi skal have hentet hjem fra Norge. De er stjålet i Danmark, men Udlændinge Kontrolafdelingen ved grænsen er blevet dygtige og hurtige til at opsnappe dem. Derfor forsøger de i stedet at køre nordud eller over Sjælland til Sverige. Det fortæller konsulent Tommy Hansen fra Forsikring og Pension.

En af de centrale personer i den udvikling er lederen af det kriminalpræventive sekretariat hos Syd- og Sønderjyllands Politi, specialkonsulent Christian Østergård. Han var klar over, at politiet ikke alene kunne løse problemet. Chefpolitiinspektør Thomas Prip var enig med ham og det fælles fodarbejde førte i 2011 til, at Rigspolitiet etablerede en national arbejdsgruppe. I den sidder brancheorganisationer i transportsektoren, Vejdirektoratet, chaufførernes fagforening 3F, Forsikring & Pensions østkontor, Rigspolitiet og en lokal arbejdsgruppe fra Padborg.

Padborg er nemlig omdrejningspunkt i arbejdet. Her findes Udlændinge Kontrolafdelingen og en central del af aktørerne i den danske vognmandsbranche. Syd- og Sønderjyllands Politi har nu i nogle år været i et tæt samarbejde med ITD om at forebygge kriminalitet i transportsektoren.

Hotline

Et af elementerne i den forebyggelse er et direkte telefonnummer til UKA i Padborg. Det nummer har vognmandsbranchen og landets øvrige politikredse fået. Hvis lastbiler, påhængsvogne eller trailere er stjålet, kan anmelderen ringe op direkte til det nummer.

Hvis køretøjet så kan ses at være på vej mod den dansk-tyske grænse eller måske allerede er i udlandet, tager UKA enten selv action eller retter henvendelse til tysk politi og beder dem stoppe det.

Hvis gerningsmanden findes i udlandet, starter UKA en hjemtagelsessag uanset hvilken politikreds, køretøjet et stjålet i.

Transportorganisationerne har da også rost samarbejdet og effektiviteten.

Alle skal kende nummeret

Selv synes Chr. Østergård, at der stadig her og der er rum for forbedring.

– En undersøgelse blandt en stor gruppe vognmænd viser, at ikke alle kender til det direkte nummer. Derfor er det afgørende for den fortsatte succes, at ordningen – og nummeret – hele tiden bliver kommunikeret til vognmændene og holdt in mente hos de politikredse, som måske har den allerførste kontakt til en bestjålet vognmand, siger han.

Politi Døgnrapporter: 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *